Wennen, tranen, ervaringen en plezier - Reisverslag uit Lund, Zweden van Maud Turnhout - WaarBenJij.nu Wennen, tranen, ervaringen en plezier - Reisverslag uit Lund, Zweden van Maud Turnhout - WaarBenJij.nu

Wennen, tranen, ervaringen en plezier

Door: Maud

Blijf op de hoogte en volg Maud

05 Februari 2013 | Zweden, Lund

Hallo lieve mensen!

En toen was ik hier op de kop af al een maand! Ik kan het zelf nog niet helemaal bevatten, vooral omdat ik twee weken geleden nog dacht dat de tijd maar voorbij KROOP. Maar het is al weer februari en wat heb ik veel geleerd deze maand!

Lang niet alles was even leuk. Ik had wat langer dan verwacht de tijd nodig om te wennen, wat me enorm verraste. Zoals de meesten van jullie wel weten was naar het buitenland verhuizen om daar te wonen en studeren een lifelong dream, maar de werkelijkheid was toch wat anders dan verwacht. Ten eerste had ik misschien niet helemaal goed nagedacht over het klimaat. Het is hier toch wel een heel stuk kouder dan thuis en om te denken dat dat niet uit maakt was misschien een beeeetje naïef. Maar ach, het went, en zo koud is het niet meer deze week en wordt het hopelijk ook niet meer. Ten tweede ben ik er deze maand achter gekomen hoe leuk en goed ik het thuis heb en hoeveel iedereen thuis voor mij betekent. Dit klinkt misschien een beetje gek, maar pas als je volledig op jezelf aangewezen bent en zo in het diepe gegooid wordt besef je je pas echt wat je achter gelaten hebt. Het duurde even voor ik daar het positieve in kon zien en laat dat nou net het belangrijkste zijn wat ik de afgelopen maand heb geleerd: wanneer het aankomt op deze ervaring zijn niet de nieuwe omgeving, de taal- of cultuurbarrière (want ja die is er toch) of de nieuwe mensen mijn grootste vijand, maar dat ben ik zelf (mijn onzekerheden). Dit duurde even om uit te vinden en dit heeft mij er ook meerdere keren er van weerhouden van ervaringen te genieten of mezelf te zijn, en helaas was die arme Sjoerd hier bijna altijd de dupe van omdat hij mij steeds via skype en whatsapp op kon vangen en naar me moest luisteren terwijl hij allang door had wat mij dus praktisch een maand koste om uit te vinden. Maar goed, ik ben hier om te leren ;) Alleen wat dat betreft kan ik dit al een levenservaring noemen!

Nu moeten jullie niet denken dat ik een maand lang alleen maar gehuild en gechagerijnd (is dat een woord?) heb. In tegen deel! Ik heb hele leuke dingen gedaan en fantastische mensen ontmoet, wat ik me vooral nu ik er zo even op terug kijk realiseer. Ik heb 3 ontzettend leuke groepen om mee om te gaan. De eerste, en de groep waar ik het meeste mee om ga bestaat uit Bec (dat meisje dat ik ontmoette op Arrival Day), Annabelle (uit Adelaide), Danii (uit Leicester), Jack (uit Chelsea) en Monty en Joe (uit Adelaide). Zij wonen allemaal op de 3e en 4e verdieping en ik ben overdag en vooral 's avonds veel met hun. De tweede groep bestaat uit Bree, Fran en Heiron (uit Sidney), Julian (uit Duitsland) en Andrew (uit Vancouver). Zij wonen allemaal op de 4e verdieping en ik ken hun allemaal van mijn eerste dagen hier en ik zie en spreek ze geregeld. En dat is nog lang niet iedereen. De derde groep bestaat uit mijn ganggenootjes en de vriendinnen van mijn twee favoriete ganggenootjes: Joanne en Faye (Schotland en Ierland). De gang is heel gezellig, al kan ik het natuurlijk met sommigen beter vinden dan met anderen. We wonen hier met zijn 8en en het zijn allemaal andere nationaliteiten! Zo hebben we dus Joanne en Fay, Yonk uit China/Amerika, François uit Frankrijk (doh), Maya uit Canada, Marc uit Zwitserland en Mikako uit Japan. Die afwisseling is heel leuk en de zondagse 'family dinners' zijn dan ook elke keer weer spannend. Tot nu toe hebben we Japanse pizzas (ja die bestaan), Chinese kippensoep en dumplings, Haggis, turnips en Scottish mince en crêpes gehad. De Haggis, voorafgegaan door een Schots gedicht en afgesloten met het zingen van Auld Lang Syne was ter ere van Robert Byrnes day, een Schotse nationale held, de crêpes afgelopen zondag waren voor 'Chandeleur', Franse crêpe dag en komend weekend vieren we het Chinees nieuwjaar met een Chinees 5 gangen diner! En, je raadt het al, ik ga ook een keer typisch Nederlands koken!

Het uitgaan hier is leuk, maar ik moet tot mijn schaamte bekennen dat ik nog nooit bij mijn eigen 'nation' geweest ben! Wel bij een hoop anderen. De nations verzorgen ook brunches, lunches en diners, en we ziin van plan om dat allemaal zeker nog uit te proberen. De feestjes zijn goed, ook die buiten de nations om: er worden veel corridor parties georganiseerd en het is hier gebruikelijk om voor dat je naar een feestje gaat 'pre-drinks' te houden met spelletjes en zo, en die zijn er dus ook praktisch elke avond en het is allemaal heel gezellig en vrijblijvend. Het enige nadeel is: uitgaan en alcohol zijn, ondanks de studenten prijzen, erg duur! Voor mij dan. Voor Australiërs is er niks aan de hand, maar ik heb toch een beetje moeite met zo'n 7 euro voor een fles wijn, 4 voor een flesje cider in de kroeg en ongeveer 8 euro entree bij elke kroeg of nation! Zal de Hollandse gierigheid/nuchterheid wel zijn. Eten en dergelijke is niet eens zoveel duurder, maar toch scheelt het steeds net ongeveer een euro, wat lekker aantikt op de boodschappenlijst natuurlijk. Gelukkig word ik, denk ik, al steeds beter in goedkoop winkelen.

Mijn dagen bestaan op dit moment uit college (behalve op maandag en donderdag), sporten, een poging doen tot huiswerk en socializen. Best prima dus eigenlijk! Mijn vakken zijn tot nu toe best interessant. Ik volg: 'Swedish Literature', 'Peace - for God's Sake' en 'Introduction to Scandinavian Culture and Society' en in de loop van de tijd komen daar 'The Aesthetics of Popular Culture' en als het goed is 'Modernism and Postmodernism in the History of Ideas of the 20th Century' bij. Verder heb ik al een heleboel verschillende klassen uitgeprobeerd bij de lokale sportschool en dat levert elke keer weer hilarische momenten op, vooral omdat alle lessen in het Zweeds zijn, en ondanks het halen van mijn Zweeds-cursus met een score van 92/100 (yay!) komt ik in de sportschool nog steeds niet veel verder dan 'links' en 'rechts' (wat in het Nederlands al een probleem is) + een lichaamsdeel, 'adem in' en 'adem uit', 'houd vast' en 'laat los'. Daarbij werken het materiaal en mijn lichaam niet altijd mee. Zo was mijn bal in de pilatesles te groot waardoor ik niet bij de grond kon en steeds omrolde (gelukkig was ik niet de enige met balansproblemen), en ben ik er achter gekomen dat het binnen 10 seconden aanleren van een nieuwe move in een toch al onbegrijpelijke zumba of steps choreografie niet voor mij weggelegd is, maar we hebben er lol in ;).

Dan: leven in Zweden. Al weet ik niet of 'Zweden' helemaal de juiste term in, aangezien de Zweden zelf deze regio meer als Denemarken dan Zweden zien. Misschien moet ik zeggen: 'leven in Lund'. Ik moet tot mijn schaamte bekennen dat ik nog niet erg veel Zweedse mensen ontmoet heb, maar ik heb al wel wat kleine dingetjes van de Zweedse cultuur kunnen oppikken. Zo zijn Zweden bijvoorbeeld nog al strikt en netjes, al hebben ze op dat eerste hier in Lund een leuke uitzondering. Vroeger, toen de mensen en met name de studenten nog geen zakhorloge in hun bezit hadden ging men uit van de kerkklok. Dit betekende dat op het rooster wel 14.00 kon staan, maar dat de studenten pas gingen lopen zodra de klok twee uur sloeg, zodat de colleges standaard een kwartier te laat begonnen en dit wordt nog steeds in ere gehouden! Ten tweede zijn Zweden gek op snoepen. Meerdere keren per dag is het tijd voor 'fika': koffie met iets er naast. Ook op de werkvloer heb je minstens twee keer per dag een verplichte fika, en het is raar als je hier niet aan deelneemt. Daarnaast is het heel gewoon dat elke vrijdag iemand taart mee naar het werk neemt. Lund zit daarom vol met kleine koffieshops vol met lekkernijen en broodjes. Dit contrasteert dan wel weer met het Zweedse alcohol gebruik: Zweden drinken niet om plezier te hebben of om dingen te vieren, maar om hun zorgen te verdrinken en even niet na te hoeven denken. Alle écht Zweedse drinking songs zijn dan ook zwaar melancholisch. En het is hier niet eens de hele dag donker! Maar goed.

De komende tijd heb ik nog niet zoveel tripjes gepland, ik wacht even op het mooiere weer, maar Kopenhagen deel 2, Malmö (heb tot nu toe alleen de Ikea gezien), Göteborg, Helsingborg en Stockholm en andere dingen in de regio zitten zeker in de planning! Volgende week ga ik in ieder geval naar een ijshockey wedstrijd in Malmö, ben heel benieuwd! Verder ben ik van plan om zeker nog het één en ander van Scandinavië te zien. Zo ga ik waarschijnlijk op een cruise tussen Stockholm en Estonia voor 2 dagen en, om mijn reis af te sluiten ga ik in mei als alles volgens plan verloopt Helsinki en Oslo bekijken!

Ik denk dat iedereen nu wel weer voldoende op de hoogte is en dat dit verslag bovendien anders veel te lang wordt om te lezen!

Ik mis jullie allemaal, ik hoop dat alles goed gaat, en ik spreek jullie hopelijk snel of zie jullie in mei!

Puss och kram,

Maud

  • 05 Februari 2013 - 18:12

    Olga En Yvonne:

    Hee Schattie!

    Goed om te lezen dat het al een stuk beter met je gaat, het is inderdaad in het begin even wennen daar weten we alles vanaf haha. Maar als ervaringsdeskundigen kunnen we je ook vertellen dat dit allemaal goed komt en dat jij over een paar weekjes al zit te piepen dat je alweer 'bijna' naar huis moet! Als alles volgens plan verloopt komen we rond 1 mei naar jou toe om eens even Lund flink op zijn kop te zetten! Geniet ervan daar, alles komt goed! We missen je!

    Dikke kus Olpad en Yf.

    p.s. Je maakt ons jaloers met het 5gangen chinese diner, maar wij krijgen quiche vanavond :D!

  • 07 Februari 2013 - 10:19

    Marc:

    als ik het zo lees, dan heb je het zwaarste achter de rug. Goed gedaan en nu er tegen aan!!! We zijn trots! P,M en M

  • 08 Februari 2013 - 13:17

    Ben En Dorien:

    Hoi Maud,

    Fijn dat het nu goed met je gaat.Ga er maar fijn van genieten we weten dat je het kunt.
    We zien je volgende verslag wel weer verschijnen.

    Groetjes Ben- Dorien Esmé en Tom

  • 09 Februari 2013 - 15:12

    Petra Kleine Punte:

    Hoi meid! Je kunt altijd nog schrijvster worden. Ik vond het leuk om te lezen! En we kennen je onderhand wel hoor. Als er maar gefeest kan worden heeft Maud nergens geen last meer van. Hooguit van een lege rekening :-) liefs xx



  • 10 Februari 2013 - 18:52

    Lisette:

    Ha Maud! Het gaat je goed, zo te lezen! ;-) Geniet ervan.
    Ik kijk weer uit naar je nieuwe verslagje. Dat doe je leuk.
    Ondertussen is het hier opnieuw gaan sneeuwen en 't is nu Carnavalentijnsweek.
    Dus Amber is tijdelijk als indiaantje, oh nee sorry Squaw, Hapert aan het onveilig maken en wij bevriezen op ons gemak, terwijl de Carnavalsoptochten aan ons voorbijtrekken...zooo pfffff.
    Kom nu maar eens op met een beetje serieuze voorjaarszon!
    Volgend weekend verjaardag van Daniël en Amber speelt dan haar kampioenswedstrijd met de hockeymeiden.
    Dat worden dus zeker twee feestjes...
    Ook veel groetjes van Erwin, Djessy, Rob, Daniël & Amber XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maud

9 Januari 2013 vertrek ik naar Lund, Zweden, om hier 5 maanden te studeren. Spannend! Nu ben ik dus nog druk met de voorbereidingen, en, met name, de laatste tentamens.

Actief sinds 19 Dec. 2012
Verslag gelezen: 386
Totaal aantal bezoekers 4413

Voorgaande reizen:

09 Januari 2013 - 20 Juli 2013

Zweden

Landen bezocht: