Time flies... - Reisverslag uit Lund, Zweden van Maud Turnhout - WaarBenJij.nu Time flies... - Reisverslag uit Lund, Zweden van Maud Turnhout - WaarBenJij.nu

Time flies...

Door: Maud

Blijf op de hoogte en volg Maud

23 April 2013 | Zweden, Lund

Hoihoi!

Weer even een verslag uit het inmiddels niet meer zo koude Zweden. De laatste keer dat ik schreef stond in op het punt om naar Rusland te gaan voor een trip naar St. Petersburg en dat is nu alweer bijna aan maand geleden!

St. Peterburg was fantastisch. Het is een heel mooie stad en toch wel echt duidelijk Russisch, al is het volgens de Russen zelf nog al Europees. De vlucht naar Helsinki verliep zonder enige problemen en we hadden ook vrij snel de juiste bus en tram naar de haven gevonden waar we al snel de boot op konden. De boot zelf was enorm, met echt praktisch alles wat je je maar bedenken kan aan boord: een casino, bioscoop, een zwembad en sauna, clubs, meerdere restaurants en winkels, maar ondanks dat het dus zo luxe was, hebben wij nauwelijks geslapen omdat onze kamer kennelijk recht boven de motor lag en we nog al last hadden van slecht weer en ijs 's nachts. Uiteindelijk hadden we door het ijs in de baai voor St. Petersburg nog een uur of wat vertraging, blijkbaar was de boot wel enigszins geschikt voor het breken van ijs, maar kennelijk niet genoeg voor waar we door heen moesten. Uiteindelijk kwamen we aan in St. Petersburg, en toen zagen we inderdaad het ijs waar we door heen waren gevaren! Echt bizar. Na een uur wachten bij de grenscontrole konden we dan eindelijk de bus in voor een city tour. St. Petersburg is gebouwd op 44 eilanden en wordt daarom ook wel ''het Venetië van het Noorden'' genoemd en elk eiland is verbonden door (ophaal)bruggen. In totaal staan er ongeveer 50 paleizen in het centrum van de stad, met name langs de hoofdstraat en moderne architectuur is in het centrum verboden, dus dat is vrij indrukwekkend, met name omdat veel van de gebouwen bedekt zijn met (echt!) (blad)goud! Grappig was ook dat bijna iedereen inderdaad in bont gekleed gaat, met bontmuts en al! Na de city-tour was het stressen, want we hadden dus vertraging opgelopen en hadden 20min om te eten en ons om te kleden voor we door zouden gaan naar het ballet. Ik wist niet waar het zou zijn, dus ik was nogal blij verrast toen het plaats bleek te vinden in het theater van de Hermitage! Het was een prachtige opvoering van Het Zwanenmeer in een heel mooi klein theater, heel bijzonder! De volgende dag was het tijd voor Catharine's Palace in The Village of Tsars. Heel indrukwekkend. Volledig in barok-stijl, overal bladgoud en amber en spiegels en hele mooie kunststukken. Daarna hadden we vrije tijd in de stad en hebben we met een groep de stad verkent en hebben we onder andere ''The Spilled Blood Cathedral'' gezien, opgericht op de plek waar één van de Tsaars ooit vermoord was. Dit was echt een heel mooie typisch Russische kathedraal, met van die ui-vormige torentjes en alles binnen was van mozaïek! Daarna was het tijd om ons om te kleden voor het Russisch volks-diner, waar we typisch Russisch eten kregen in 3 gangen, veel gratis wodka en vermaak in de vorm van zangers en dansers, heel leuk! Daarna de bus in naar de club, want natuurlijk gingen we stappen. Heel apart wel. De club was leuk, maar toch echt wel heel anders dan wat ik tot nu toe gezien heb! Rijke mannen zaten op sofa's met champagne terwijl meisjes voor hen dansten, de bouncers hadden bivakmutsen op en ik wist niet dat er zulke laag uitgesneden jurkjes en topjes bestonden! Al met al een hele belevenis. De dag er op was het dan zo ver: de Hermitage! Ik voelde me een kind in een snoepwinkel en zou willen dat ik de hele dag gehad had in plaats van 3 uur. Ik vond het zo mooi! Ik moet zeker nog eens terug want ik heb dus nog lang niet alles gezien. Na een lunch was het alweer tijd om terug te gaan naar de boot en in de haven vielen ineens de onderzeeërs op die daar aangemeerd lagen! De grenscontrole ging dit keer een stuk sneller en na het eten zijn we met zijn allen gaan feesten in één van de clubs, het was een super avond en we voelden ons dus ook niet zo lekker de volgende ochtend en het was nog al haasten, want we hadden ons nogal verslapen omdat iedereen helemaal in de war was door het tijdsverschil en het verzetten van de klok. Na een brakke dag in Helsinki waren we die avond al weer lekker thuis in Lund en als je weg geweest bent merk je pas hoe erg je je thuis voelt als je dan weer terug bent!

Twee weken van huiswerk maken en opdrachten inleveren en gewone gezelligheid en toen was het tijd voor Barcelona! We hebben 3 dagen lang heerlijk geshopt, gegeten en op het strand gelegen en ik ben natuurlijk als enige schandalig verbrand, maar goed. We hebben lekkere lunch gehaald bij de marktjes langs de boulevard en 's avonds heerlijke vis en tapas gegeten en de tijd ging veel te snel. Het was heerlijk om weer even écht zon te zien! We zaten in een appartement op nog geen 10 minuten lopen van de Ramblas, de grootste straat van Barcelona, dus wat was echt ideaal. We zijn lekker wezen stappen en hebben gewoon een top tijd gehad!

De 16e was ik terug uit Barca en de 19e kon ik met knikkende knietjes naar het station om Sjoerd op te halen voor zijn tweede (en laatste :( ) bezoekje! We hebben een heerlijk weekend gehad en we hadden best goed weer, dus zaterdag zijn we lekker naar Malmö geweest. Verder zijn we zaterdag avond met de groep uit geweest en heeft Sjoerd ook kennis gemaakt met het uitgaan in Lund en de lekkerste pizza! De rest van het weekend hebben we vooral rustig aan gedaan en van elkaar genoten en de maandag kwam al weer veel te snel voor ons allebei.

En nu is het dinsdag en zit ik weer aan mijn huiswerk (oke, nu misschien niet, maar straks wel weer ;) ). Ik moet van de 5 nog 2 vakken afsluiten en voor een ander vak nog een paar opdrachten inleveren voordat ik 10 mei helemaal klaar ben met alles! Komend weekend komen pap, mam en Malu hierheen voor een weekje en zie ik vast wat meer van de omgeving en is het ook Valborg, een 3 dagen durend Zweeds feest op de 29e, 30e en 1e. Helaas heb ik de 29e overdag nog gewoon college, maar oké. Als pap, mam en Malu weer naar huis gaan is het voor mij ook allemaal al bijna over. 10 mei ga ik voor een paar dagen naar Stockholm met een groep meiden en als ik dan de 13e terug kom heb ik nog precies een week voor ik 20 mei weer terug naar Nederland vlieg! Het is echt een heel raar idee dat ik nog maar nauwelijks 4 weken te gaan heb, want het is hier toch wel echt heel gezellig en ik heb Lund in mijn hart gesloten. Ik ga dus nog even een kleine 4 weken flink genieten, maar ik zal ook zeker blij zijn als ik straks iedereen thuis weer kan zien!

Ik hoop dat alles goed met jullie gaat! En ik vind het heel leuk dat jullie mijn verslagen lezen.

Puss och kram,

Maud