Välkommen till Lund! - Reisverslag uit Lund, Zweden van Maud Turnhout - WaarBenJij.nu Välkommen till Lund! - Reisverslag uit Lund, Zweden van Maud Turnhout - WaarBenJij.nu

Välkommen till Lund!

Door: Maud

Blijf op de hoogte en volg Maud

14 Januari 2013 | Zweden, Lund

Hello!

Weer een nieuw reisverslag, dan zijn jullie ook weer op de hoogte.

Afgelopen donderdag ochtend was ik nog in Kopenhagen. Ik hoefde pas om 12 uur 's middags uit te checken, dus ik had na het ontbijt even tijd om Kopenhagen te bekijken. Wat een vette stad is dat! Hele toffe kleding, en ook gewoon mooi om door heen te wandelen. Het is heel sprookjesachtig, ze draaien zelfs een soort Efteling muziek op het station en de eerste dingen waar ik tegen aan liep waren een circus, felgekleurde gebouwen, grote pleinen, lego- en disneywinkels en een grote Haribo fabriek. Midden in de stad staat ook een pretpark! Ik wist alleen niet zo goed wat ik moest denken van het vangnet dat onder één van de achtbanen hing.. Ik had natuurlijk niet al te lang, dus heb niet echt hele erg goed kunnen sight-see-en, maar ik zal er nog wel vaker komen de komende maanden, aangezien het maar een half uurtje met de trein is!

Een paar uur later zat ik dan op de trein naar Lund. Vol verwachtingen keek ik uit naar de oversteek over de Sont. En het was mooi! Het was best bewolkt, maar overal vielen er zonnestralen door de wolken op het staalgrijze water. Echt apart om te zien, zo'n zeestraat tussen twee landen. Het was wel een beetje jammer dat een deel van mijn uitzicht werd beperkt door de steunpalen van de brug, dus echt goede foto's kon ik niet maken. Aan de andere kant van de brug was ik dan eindelijk in Zweden. En dat viel tegen! Ik verwachte, vrij naïef ook (maar typisch), een soort sprookjes wereld vol rendieren en naaldbomen, maar ten eerste was het grootste deel ondergronds en wat ik wel kon zien was grauw, lelijk en kaal. Ik kon niet geloven dat het sprookjes-stadje wat mij voorgehouden was door internet hier ergens zou kunnen zijn. Maar het was wel waar! Mijn god wat is Lund mooi. Het stadscentrum is oud en heel knus, met schattige kleine winkeltjes en restaurantjes en alles is erg oud, vaak middeleeuws. Het hoofdgebouw van de uni is een 17e eeuw koningshuis en ook de rest dateert van die tijd of zelfs eerder. Er staat een prachtige kathedraal (de Domkyrka) midden in de stad, Lund is daar kennelijk omheen gebouwd.

Ik kwam aan op het station, waar ik met nog een meisje (Bec uit Adelaide) werd opgevangen door een mentor. Alles was heel goed geregeld en we werden met een busje naar de uni gebracht, waar we een aantal dingen moesten regelen. Zo moesten er kussens, een deken en tickets gekocht worden voor onder andere de official welcome party, sleutels moesten opgehaald worden en ik heb me ook meteen maar ingeschreven voor de crash course Zweeds die aangeboden werd. Toen we alles hadden werden we met busjes naar onze accommodaties gebracht. Ondertussen heb ik echt weet ik het hoeveel mensen ontmoet, maar Bec en ik zijn de hele tijd bij elkaar gebleven tot het tijd werd om naar onze huizen te gaan.

'Thuis' aangekomen was het nog een heel gedoe! Niemand wist precies waar we moesten zijn en het duurde zeker een kwartier voordat we onze kamers gevonden hadden en uitgevogeld hadden hoe de deuren open gingen (er zijn codes, een pasje en een sleutel). Mijn kamer is echt heel fijn, ik heb alles voor mezelf, behalve een kookplaat, maar wel een keukenblokje met wasbak en een magnetron. Het gebouw waar ik woon zit vol met internationale studenten, en er wonen echt heel leuke mensen in. Ik heb van mijn gang nog niet iedereen ontmoet, 3 ervan zijn nog op kerstvakantie, maar als iedereen terug is zijn we met 10.

Ik heb elke dag nu Zweeds, voor een week en dan is er een tentamen. Daarnaast heb ik allerlei andere activiteiten en genoeg mensen om te ontmoeten, dus ondanks dat de eerste paar dagen zwaar waren en ik echt wel heimwee had (wat compleet nieuw voor me was), gaat het nu steeds beter en krijg ik het steeds beter naar mijn zin. Vandaag heb ik bijvoorbeeld een city-tour gehad en zaterdag was er de official welcome party met voorafgaande pre-drinks. Morgen ga ik me inschrijven voor een Nation. Nations zijn een soort kleine studentenverenigingen en iedere student in Lund is lid van een nation. Ze hebben allemaal hun eigen sfeer en kenmerken, maar uiteindelijk maakt het niet echt uit welke je kiest omdat je als eenmaal lid bent van één nation bij elke nation over de vloer komt en overal aan mee kunt doen. Met een aantal meiden die ik heb leren kennen ga ik waarschijnlijk bij Hallands Nation, een wat sportievere, kleinere nation die veel samen organiseert met andere clubs. Ik heb dus al veel mensen ontmoet, maar daar komen er dus nog veel meer bij! Ik ben echt heel benieuwd, het studentenleven schijnt hier echt fantastisch te zijn en ik heb mensen gesproken die tattoos willen laten zetten als herinnering aan deze plek, die hebben besloten langer te blijven na hun eerste semester of die zelfs hebben besloten terug te komen of helemaal niet meer weg te gaan! Dat zal niet voor mij zo zijn hoor, ik mis iedereen back home veel te veel, maar het is een fijn vooruitzicht dat het hier kennelijk zo leuk is.

Volgende week beginnen mijn echte colleges en ik heb, ondanks dat ik waarschijnlijk vijf courses ga doen, maar vrij weinig uren, dus dat is wel fijn.

Ik laat jullie snel weer wat horen!

Puss och kram!

  • 14 Januari 2013 - 21:49

    Ben En Dorien:

    Lieve Maud,

    Fijn dat het allemaal goed verlopen is. Fijn dat er genoeg te doen is voor je. Veel succes met het tentamen Zweeds.
    We kijken uit naar het volgende verslag.
    We missen je.

    Groetjes Ben, Dorien Esmé en Tom.

  • 15 Januari 2013 - 10:01

    Hans (D9):

    Ik ben blij dat je je plekje al een beetje hebt gevonden daar. Het klinkt allemaal echt super leuk en heel open. Zolang je open staat voor alle mogelijkheden daar, gaat het helemaal goedkomen denk ik zo.

    Veel plezier, meis!

    Liefs,
    Hans

  • 16 Januari 2013 - 11:43

    Merel Stegenga:

    Heeel veel plezier en succes! Wilde even zeggen dat het gevoel dat je omschrijft van de eerste paar dagen ontzettend herkenbaar is! Je bent even helemaal in het diepe gegooid en dat is toch best wel eng, maar je went er wel aan hoor! Good luck, x uit melbourne

  • 18 Januari 2013 - 01:37

    Lisette:

    Hey Maud,

    Jag tycker att det väldigt cool av dig.
    Mycket trevligt att läsa detta.
    Lycka till med din kurs och mycket kul.

    Greettzzz, Lisette

  • 25 Januari 2013 - 21:26

    Jos, Sander En Nicole:

    Hoi maud,
    Even een berichtje van ons uit het koude nederland, maar het zal in zweden wel niet anders zijn. We wensen je veel plezier en een fantastische ervaring toe en zijn er van overtuigd dat je 'wel aardig' gevonden wordt. We zullen je blijven volgen op deze site. Groeten, jos, sander en nicole

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maud

9 Januari 2013 vertrek ik naar Lund, Zweden, om hier 5 maanden te studeren. Spannend! Nu ben ik dus nog druk met de voorbereidingen, en, met name, de laatste tentamens.

Actief sinds 19 Dec. 2012
Verslag gelezen: 481
Totaal aantal bezoekers 4411

Voorgaande reizen:

09 Januari 2013 - 20 Juli 2013

Zweden

Landen bezocht: